I en ny internationell rapport om gamingbranschen undersöker vilka vi trender som formar gamingbranschen just nu och hur de i sin tur påverkar andra branscher. Enligt vår undersökning är exempelvis hela 56 % av arbetsgivare beredda att väga in spelerfarenhet när de rekryterar medarbetare.
Intresset för teknologin bakom virtual reality (VR) och augmented reality (AR) har fått ett uppsving tack vare de framsteg som har skett inom spelutveckling med mer engagerande spelupplevelser som resultat. Det påverkar inte bara spelutvecklingen, utan öppnar även dörrar för nya användningsområden inom sektorer som utbildning, sjukvård och utbildning. I takt med att allt fler industrier tar till sig VR och AR för att skapa utbildningar, förbättra samarbete på distans och erbjuda visuella upplevelser, ökar också behovet av kompetenta specialister inom dessa områden.
Gaming bidrar till eftertraktade kompetenser
Men det är det är inte bara spelutvecklarnas kompetenser som är efterfrågade. De som själva spelar dator- eller TV-spel utvecklar förutom tekniska färdigheter även mjuka färdigheter som blir alltmer värdefulla när automatisering och maskiner utför mer rutinmässiga uppgifter. Att spela datorspel bidrar bland annat till kompetenser som kritiskt tänkande, kreativitet, emotionell intelligens och komplex problemlösning. Dessa mjuka färdigheter blir allt svårare för arbetsgivarna att hitta då de kämpar med global brist på talanger.
I vår rapport får du svar på:
- Vilka teknologier som förväntas ha störst inverkan på andra branscher
- Hur de kommer att påverka våra arbetssätt
- Hur digitaliseringen påverkas av den globala talangbristen
Ladda ner rapporten och läs mer om undersökningen på www.experis.se