Var tredje svensk funderar på att byta jobb

Var tredje svensk, 34 procent, uppger att de överväger att byta jobb inom den närmaste framtiden. Framför allt är det unga och distansarbetare som är intresserade av att söka nytt arbete. Det visar ManpowerGroups nya globala undersökning Talent Barometer.

byta_jobb_webb_650x370– Många väljer att stanna kvar på sina trygga jobb när arbetsmarknaden är osäker, så när ekonomin börjar vända uppåt kommer sannolikt allt fler söka sig vidare. Samtidigt tror jag att landets arbetsgivare har en stor möjlighet att locka sina medarbetare att stanna kvar genom att minska stressnivån och satsa på kompetens- och karriärutveckling, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup.

Unga och distansarbetare mest benägna att byta jobb

Var tredje svensk, 34 procent, funderar på att byta jobb det närmsta halvåret. Det visar ManpowerGroups Global Talent Barometer, en undersökning bland drygt 12 000 arbetstagare i 16 länder, varav 532 arbetande svenskar. Bland personer i åldersgruppen 18–27 år, den så kallade generation Z, går 48 procent i tankar på att byta jobb – och lika hög är andelen bland de svenskar som främst arbetar på distans. Samtidigt visar undersökningen att endast 57 procent av svenskarna tror att chefen har deras bästa i åtanke vad gäller karriärmöjligheter.

Bristande förtroende för chefernas stöd

– Möjligheten att kunna lära nytt och växa i sin yrkesroll är en viktig motivationsfaktor. Tyvärr visar undersökningen att svenskarna upplever att de har sämre karriärmöjligheter hos sin arbetsgivare än man har i många andra länder. Arbetsgivare som vill behålla talang bör föra en aktiv och strukturerad dialog med sina medarbetare om hur de kan utvecklas och utbilda sig. En sådan dialog kan också bidra till att självförtroendet ökar och att medarbetarna känner större tillit till chefen, säger Mikael Jansson.

Sverige halkar efter i global jämförelse

I en global jämförelse kommer svenskarna först på plats 13 av 16 länder när medarbetarna svarar på om det finns tillräckliga karriärmöjligheter på deras arbetsplats. När faktorer som hälsa och välmående, jobbnöjdhet och självförtroende på jobbet vägs samman i undersökningen kommer Sverige på plats 10 av 16 länder.

Tre tips för att öka medarbetarlojaliteten

  1. Satsa på utveckling och utbildning. För att behålla talanger och bygga upp rätt kompetens är det viktigt att satsa på medarbetarnas utveckling. Tala med medarbetarna om vad de behöver för att nå sina karriärmål, samt vilken utveckling er organisation behöver idag och framöver. Möjlighet till utbildning och karriärutveckling på arbetstid ger inte bara motivation att stanna, utan stärker också verksamheten inför framtida utmaningar.

  2. Erbjud flexibla arbetsformer. Distansarbete har blivit allt vanligare, men behoven skiljer sig åt. Genom att erbjuda hybridarbete kan ni möta olika behov – men kom ihåg att distansarbete kräver att chefen tar en aktiv roll i att följa upp medarbetarens välmående och engagemang. Ni måste också hitta nya sätt att bygga kultur, gemenskap och säkerställa innovation.

  3. Var transparent och tydlig. Tydlig och transparent kommunikation är nyckeln till att undvika missförstånd och skapa förtroende. När medarbetare får klar och riktad information känner de sig mer delaktiga och engagerade. Det öppnar också dörren för dialog om både karriärmöjligheter och hur de bäst kan bidra till verksamheten.
Mest populär

Vill du kontakta oss?

Har du några frågor eller funderingar kring vårt kunskapsmaterial inom arbetsmarknad och trender?  Hör av dig så kontaktar vi dig inom kort.

Manpowergroup_blue_tranparency