- Vårt erbjudande
- Insikter
- Pressrum
- Hållbarhet
- Om oss
- Kontakta oss
- Jobba hos oss
-
Sweden (SV)
AfricaAsia PacificEuropeLatin AmericaMiddle EastNorth America
Sett ur ett internationellt perspektiv har svenska företag varit långsamma med att implementera AI. Men utvecklingen tar nu fart. Trots utmaningar som brist på AI-kunskaper och integritetsfrågor planerar många svenska företag att införa AI inom det närmaste året.
Nästan hälften av alla företag globalt, 48 procent, har redan integrerat artificiell intelligens i sin dagliga verksamhet. Svenska företag och organisationer ligger något efter i utvecklingen, här har 39 procent börjat implementera AI. Det visar ManpowerGroups rapport från 2024.
I Sverige är några av de vanligaste utmaningarna bristen på AI-kunskaper, och ett visst motstånd både från medarbetare och ledare. Dessutom brottas många företag med integritetsfrågor.
Utvecklingen verkar dock ta fart, ungefär var femte svenskt företag planerar att införa AI inom det närmaste året. Denna snabba utveckling gör det till ett utmärkt tillfälle att reflektera över hur AI kommer att påverka oss, både på företagsnivå och som medarbetare.
Nästan två av tre svenska företag, 61 procent, tror att artificiell intelligens kommer att ge förbättrade affärsresultat redan under de kommande två åren. Siffrorna är ännu högre i exempelvis IT- samt bank-, finans- och fastighetsbranschen.
AI-baserade teknologier förväntas ha en positiv inverkan på bland annat kompetensutveckling, rekrytering, onboarding, engagemang och mångfald bland anställda.
Ungefär hälften (47%) av Sveriges arbetsgivare att de kommer att sysselsätta fler som en konsekvens av artificiell intelligens och maskininlärning under de kommande två åren. AI kommer alltså, i motsats till den man kanske antar, att generera fler jobb än som försvinner i detta tidsperspektiv. Var tredje tror inte att AI kommer att påverka antal jobb och mindre än var femte räknar med att bemanningen minskar.
För att skapa en framgångsrik AI-strategi är det viktigt att komma ihåg människans viktiga roll och de specifikt mänskliga förmågorna som AI inte kan ersätta. Det innebär att teknologin ska användas för att stödja och förbättra medarbetarnas arbetsliv snarare än att ersätta dem. Genom att fokusera på utbildning, engagemang och etiska riktlinjer kan AI bidra till en mer produktiv och tillfredsställande arbetsmiljö för medarbetare.
Är du intresserad av att lära dig mer om hur AI förväntas påverka arbetslivet och hur ditt företag kan bygga en framgångsrik AI-strategi med människan i fokus? Ladda ner vår internationella rapport "Building A People-FirstStrategy For AI-Powered Workforce Productivity".
Ladda ner rapporten